سوخو 57 یا اف 22، کدام جنگنده برتر است؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، پدال نوشت: دو جنگنده برتر روسی و آمریکایی در یک آسمان پرواز می نمایند اما کدام یک پیروز میدان نبرد تن به تن خواهد بود؟

سوخو 57 یا اف 22، کدام جنگنده برتر است؟

در پهنای آسمان های آبی زمین، نبردی خاموش درحال روی دادن است که دید انسانی توان مشاهده آن را ندارد. دو ابرپرنده قدرتمند که هر کدام زاده یکی از بزرگ ترین قدرت های نظامی کنونی دنیا هستند، به پرواز مشغول اند. حال سوال این است که کدام یک از این پرندگان خشمگین پادشاه حقیقی آسمان به شمار می روند؟ سوخو SU-57 از روسیه یا لاکهید مارتین F-22 رپتور از ایالات متحده؟ هر دوی آن ها در اوج مهندسی و دقت یک جنگنده قرار گرفته اند اما همچنان این سوال پا برجاست که کدام یک از آن دو در لایه استراتوسفیِر عملکرد بهتری دارد؟

  • نابود شدن معروفیت جنگنده اف 15 آمریکایی به وسیله عربستان

SU-57 حاصل تراوش ذهنی آژانس طراحی سوخوی روسیه به شمار می رود و به ویژگی هایی چون ظرفیت بالا برای پنهان کاری، سوپرکروز قدرتمند (به معنای گذر از سرعت صوت بدون احتیاج به پس سوز است که باعث ذخیره بیشتر سوخت در سرعت های فراصوت می گردد) و سیستم رادای کشنده تجهیز شده است. در مقابل این پرنده شرقی، لاکهید مارتین F-22 رپتور پنجمین فرزند خاندان جنگنده های رادارگریز قرار گرفته است که به خاطر مانورپذیری بالا، اجزای الکترونیک پیشرفته و سرعت سرسام آورش شناخته می گردد.

هر دو جنگنده در بخش پنهان کاری و گریز از رادار از روشی فریب کارانه استفاده می نمایند. SU-57 بر ترکیبی از مواد جاذب موج رادار و طراحی بدنه رادارگریزانه تکیه دارد تا بتواند از دید دشمنانش پنهان بماند؛ درحالی که F-22 رپتور درکنار بهره مندی از مواد جاذب موج، از پوشش اضافه پیشرفته روی بدنه و معماری فریب کارانه خاص خود نیز استفاده می نماید.

پرنده آمریکایی در بخش عملکرد پرواز فزونی کوچکی دارد. حرکات چابک F-22 درکنار سرعت بالای آن باعث می گردد تا به رقیبی سرسخت برای نبردهای روبه رو تبدیل گردد. در سوی دیگر، جنگنده پرچمدار سوخو برای نبردهای تن به تن به گستره وسیع تر پرتاب موشک و مخزن بزرگ تر مهمات خود اتکا می نماید. نهایتا در یک نبرد تن به تن، انتظار می رود F-22 رپتور به علت مانورپذیری و سرعت بیشترش پیروز تر عمل کند.

ممکن است بپرسید ویژگی پنهان کاری یا رادارگریزی به چه معنا است؟ واژه مخفی کاری، پنهان کاری یا رادارگریزی به قابلیت جنگنده برای افشانکردن هویت و حضور خود در سیستم راداری دشمن اطلاق می گردد. این هدف با استفاده از طراحی منحصربه فرد بدنه، به کارگیری مواد و پوشش رادارگریز روی بدنه و فناوری الکترونیک جنگنده حاصل می گردد.

  • دوربین 200 مگاپیکسلی با زوم 200 برابری/ گوشی تازه حریف می طلبد

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 دی 1402 بروزرسانی: 5 دی 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2266

به "سوخو 57 یا اف 22، کدام جنگنده برتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوخو 57 یا اف 22، کدام جنگنده برتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید